Maar er is ook Europese wetgeving nodig om dit in de praktijk te gebruiken. Daarvoor is de European Freight Transport Information (eFTI)-verordening bedoeld. Vanaf 2027 krijgen bedrijven het recht om vrachtinformatie digitaal te delen met overheden. ‘Stel, een vrachtwagen wordt aangehouden voor controle’, stelt Kuiper. ‘Op dit moment moet een chauffeur nog vaak papieren vrachtbrieven overhandigen. Maar met eFTI kunnen overheden straks tijdens de inspectie en op afstand de benodigde gegevens inzien, zoals wat er in de vrachtwagen zit, of het om gevaarlijke stoffen gaat, et cetera. Dit gebeurt dan allemaal digitaal.’
In 2029 zal de Europese Commissie evalueren of deze digitale manier van werken verplicht gesteld wordt voor bedrijven. ‘De strategie van Europa is om stapje voor stapje naar die digitale, efficiënter opererende wereld, - een papierloze wereld -, te gaan. Logistieke bedrijven moeten er ook gewend aan raken en er de voordelen van inzien. Het delen van data onderling is nog altijd een gevoelig onderwerp. Bedrijven worden immers beloond voor hun concurrentiepositie, dus het delen van informatie is niet iets wat ze traditioneel geneigd zijn te doen. Maar we moeten nu juist kijken naar de voordelen van data-samenwerking. We zorgen voor steeds meer ‘business use cases’, zodat het netwerk groeit en een groeiend aantal bedrijven ervan kan profiteren’, aldus Kuiper.
Nationaal Groeifonds en DIL
Vanuit het Nationaal Groeifonds is er ondersteuning. Er is 51 miljoen toegewezen aan het Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)-programma, dat loopt van 2023-2027. Een deel gaat naar het verbeteren van digitale vaardigheden van het mkb via trainingen en workshops. Een ander deel is bedoeld voor de financiering van zogeheten ‘living labs’. In deze labs wordt de Basis Data Infrastructuur geïmplementeerd, getest en verbeterd. Kuiper: ‘Dit zijn pilots waarbij we samen met grote spelers zoals Schiphol en PortBase testen hoe datadeling in de praktijk werkt. Zo kunnen we leren wat goed gaat en waar de knelpunten zitten. Een belangrijk aspect van deze pilots is het opzetten van een veilige vertrouwensketen, zodat bedrijven zeker weten dat hun gegevens goed beschermd worden.’
Hij geeft als voorbeeld chauffeurs die met een pincode toegang krijgen tot de Rotterdamse haven om een container op te halen. Die pincodes vallen geregeld in verkeerde handen. In een van living labs, de Vertrouwensketen geheten, is hiervoor een oplossing bedacht: en gesloten vrijstellings- en ophaalproces met enkel geautoriseerde partijen die hiervoor hun data delen. In de Rotterdamse haven wordt inmiddels lading uit Latijns-Amerika via de vertrouwensketen vrijgesteld. Opschaling naar de rest van de havens is de volgende stap.
Interoperabiliteit
Het uiteindelijke doel is om in Europees verband een digitale infrastructuur voor de logistieke sector te realiseren die niet afhankelijk is van eenmalige of bilaterale oplossingen, zoals bij traditionele edi (electronic data interchange)-oplossingen, waarbij elke verbinding tussen twee partijen apart moest worden opgezet. Kuiper: ‘Bij het bedrijf waar ik werkte, hadden we zo’n 75 edi-connecties met allemaal automobielfabrikanten die hun eigen specificaties hadden. En dan belde Renault of Opel weer om te melden dat ze weer anders gingen communiceren’.