Klantervaring
Een interessant en cruciaal voordeel van ai en automatisering in de telecomsector is de verbetering van de klantervaring (cx). Uit onderzoek van IDC blijkt dat het verbeteren van cx vorig jaar voor meer dan de helft van de besluitvormers in de telecomsector een transformatie-initiatief was, hoewel de sector onderaan de cx-ranglijst blijft staan. Door tools zoals generatieve ai en large language models (llm’s) kunnen telecombedrijven snel en effectief informatie verstrekken aan consumenten, waardoor de service verbetert en de responstijden worden verkort.
Zakelijke gebruikers
Voor zakelijke gebruikers was het omgaan met data tot nu toe een complexe taak. Dankzij de opkomst van generatieve ai krijgen niet-technische gebruikers toegang en inzicht in data die voor de opkomst van ai en automatisering moeilijk te begrijpen waren. Het stellen van vragen in een taal die zij begrijpen, maakt het voor zakelijke gebruikers mogelijk om op een eenvoudige manier toegang te krijgen tot data, zelfs als ze geen experts zijn op dit gebied. Data-gedreven besluitvorming binnen bedrijven wordt hierdoor gestimuleerd, omdat data ook voor niet-technische gebruikers toegankelijk wordt.
In de buitendienst
Ai-technologieën kunnen een cruciale rol spelen bij het verbeteren van reacties in de buitendienst, zoals bij netwerkincidenten waarbij veldmedewerkers snel moeten handelen. Dit verbetert niet alleen de efficiëntie, maar ook de klantenservice. Bij incidenten zoals schade aan een mobiele servicemast door een omgevallen boom, kunnen llm’s veldwerkers alle benodigde informatie geven. Veldmedewerkers hebben dan alle data en informatie voorhanden om zelf de juiste beslissing te maken, zonder dat extra medewerkers ter plaatse hoeven te komen. Dit leidt weer tot een verbeterde efficiëntie en klantenservice.